donderdag 2 juni 2022

De laatste weken van het schooljaar zijn ingegaan. Nog maar 5 weken vanaf aanstaande maandag en dan zit het schooljaar er op.
Hoe mooi is het om eens terug te blikken met uw kind wat er het afgelopen jaar allemaal geleerd is.
De meeste kinderen konden aan het begin van groep 3 nog niet lezen en kijk eens wat ze nu allemaal al kunnen! Ook konden de kinderen nog geen schrijfletters schrijven, laat staan deze schrijfletters aan elkaar schrijven als een woord. Prachtig om dit nog eens te benoemen, want ze zijn enorm gegroeid!

Bij het lezen zijn wij aangekomen in thema 10. In dit thema gaat het over dieren. Wij verdiepen ons vooral in het leven van jonge dieren. Hoe ontwikkelen deze dieren zich, wat eten ze en waarom hebben dieren schutkleuren. Nieuw in dit thema zijn woorden op -eeuw, -ieuw, en -uw. Ook zijn wij bezig met be-, ge- en ver- woorden te lezen. Korte teksten met bekende woordstructuren en leesmoeilijkheden moeten wij naast het lezen ook begrijpen. Wij verdiepen ons in het begrijpend lezen. Wat staat er, wat is het antwoord op de vraag, maar ook welk woord zou er op de plek kunnen staan en verzin een titel voor het verhaal. Kortom wij gaan ons nu echt verdiepen in de teksten.

Bij spelling oefenen wij met alle klankzuivere en niet klankzuivere woorden door elkaar. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen de juiste afspraak/regel bij het juiste woord weten toe te passen.
Denk hierbij aan spellingregels als:
– aai, ooi, oei; je hoort de j maar je schrijft de i;
– langermaakwoorden; 1 hond, twee honden, je hoort de d -> hond is dus met een d;
– ng of nk woorden;
– eer, oor, eur woorden je hoort; ir, or, ur en je schrijft het anders -> eer, oor, eur;
– woorden met ch of cht op het eind.

Met het schrijven herhalen wij de moeilijke verbindingen en oefenen wij middels diverse schrijfopdrachten.

Met het rekenen combineren wij momenteel de lessen uit blok 7 en blok 8. Klokkijken met halve uren en deze ook digitaal noteren, het aflezen van een maatbeker, inhoudsmaten berekenen, dit zijn onderwerpen waar wij de afgelopen week mee bezig zijn geweest. De aankomende periode tot aan de zomervakantie zullen wij deze twee blokken gezamenlijk afronden.

IPC staat in het teken van “Vakantie”. Hier zijn wij mee van start gegaan en de kinderen hebben al prachtige mindmaps gemaakt, foto’s meegenomen van hun favoriete vakantiebestemming en nagedacht over wat zullen mensen nu ervaren als een prettige plek om op vakantie te gaan of als een vervelende plek. Wat neem je mee naar een vakantie waar het koud is en wat neem je mee naar een vakantie waar het warm is. Op de foto’s kunt u enkele voorbeelden zien van onze IPC wand.