dinsdag 27 september 2022

Wat een harde werkers in groep 3! De betrokkenheid is onveranderd groot. Het duizelt je bijna als je beseft hoeveel de kinderen al hebben gedaan en geleerd. Die herfstvakantie … niets plannen maar lekker uitrusten…? ?

Het schoolreisje was een hoogtepunt. Veel ontdekt, geleerd, gesnoept, gespeeld en opgegraven. Af en toe (facetime) contact met T.B. in Oostenrijk. Echt jammer dat we hem moeten missen. Maar hij doet het daar fantastisch!

Bij lezen zijn we gestart met thema 2 ‘De boom’ van Lijn 3. In dit thema leren wij de letters b, oo, m, t, a en ie. Daarnaast leren wij klankzuivere woorden lezen met deze letters. Ook leren wij het woordje ‘de’ als heel woord te lezen met hierbij de correcte uitspraak. Nadat wij thema 2 hebben afgerond gaan wij starten met een heerlijk nieuw thema, namelijk ‘Smakelijk eten’. De lessen van spelling sluiten aan op de leeslessen. In de spellinglessen oefenen de kinderen met het schrijven van woorden met de geleerde letters.

In de schrijflessen van de methode “Klinkers” leren de kinderen de letters schrijven die zij hebben gelezen. De afgelopen periode hebben we een start gemaakt met het schrijven van cijfers. De methode Klinkers biedt dat wat laat aan. Voor rekenen is het handig dat de groep de cijfers eerder leert schrijven.

Rekenen doen wij de methode ‘Getal en Ruimte Junior’. Blok 1 ronden we deze week af. In blok 2 zijn de doelen:

1. splitsen van hoeveelheden en getallen tot en met 5.
2. meten met natuurlijke maten; zoals vingers, handen en voeten.
3. meten met een liniaal tot en met 10 centimeter.
4. lijnen trekken met een liniaal tot en met 10 centimeter.
5. optellen tot en met 10 met behulp van afbeeldingen en de getallenlijn.

IPC start na de herfstvakantie. We werken al wel volgens de IPC-methode. Na het thema “dino” starten we nu het thema: “de boom”. Een mooie aansluiting op het Lijn 3 thema 2 ‘boom’ en het boekenweekthema “gi-ga groen”.