donderdag 24 november 2022

De periode tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie is voor veel kinderen een leuke maar ook onrustige tijd. Al in oktober hoorden we kinderen Sinterklaasje spelen. Het is ook een periode waarin ze hard werken, veel leren. We hebben de reken-, taal- en schrijflessen goed kunnen afwisselen met andere activiteiten: oefenen voor de dansvoorstelling, recept voor een toverdrank maken, speculaaskruiden maken, samen met kinderen van andere groepen een Halloween knutsel maken, een brooddeeg bord maken volgens recept.

Bij lezen heeft de groep na afronding van het vorige thema een aantal toetsen gehad: de mondelinge toets, de schriftelijke toets en het controle dictee. Inmiddels zijn we begonnen met thema 4
‘Op wielen’. In dit thema leren de kinderen de letters w, g, eu, f en au. In de schrijflessen leren de kinderen de letters schrijven die ze bij het lezen hebben geleerd. We begeleiden de kinderen onder andere op hun pengreep, hun houding, de lettervorm en de plaatsing van de letter op de regel.

De lessen van spelling sluiten aan op de leeslessen. In de spellinglessen schrijven en maken de kinderen woorden met de geleerde letters. Daarnaast geven wij sinds de herfstvakantie bijna dagelijks een dictee van 4-5 woorden die we direct met de kinderen nakijken. Geregeld nemen we de schriften in om ook de schrijfvaardigheid te bekijken.

Bij rekenen zijn we halverwege blok 3. We werken aan aftrekken, klokkijken (hele uren: analoog en digitaal) en splitsen van getallen tot 10.

Bij IPC hebben we aangesloten bij het thema ‘Smakelijk eten’ en inmiddels afgerond. We starten met het thema ‘Vervoer’ en specifiek op transport met boten. De dansvoorstelling ‘Vervoer’ bij STOOM was een mooie aftrap. In dit thema gaan kinderen op onderzoek naar hoe een stoomboot werkt, wat wel en niet drijft, hoe transport per boot werkt, ze maken op het plein een vaarroute en rekenen uit wanneer ze moeten bijtanken en ze maken zelf een boot die vracht kan vervoeren. Schoolbreed is het leerdoel: ik leer onderzoeken.