vrijdag 8 januari 2021

De tweede lockdown van deze Corona-crisis is een feit. Opnieuw zie ik gezinnen die zich een slag in de rondte werken om alle ballen in de lucht te houden: de kinderen die (online) les krijgen (en dus op een bepaalde tijd moeten inloggen), huiswerk moeten maken én inleveren……en dan gaat je eigen werk ondertussen ook nog door. Chaos…stoom uit de oren….en dan vaak ook nog met méér dan één kind!

Ik heb bewondering voor jullie!

Omgekeerd krijg ik als leerkracht lieve berichtjes terug….van de kinderen, maar ook van de ouders.

We weten inmiddels van elkaar wat dit vraagt. We doen onze stinkende best en soms lukt dat niet. We weten dat we dan even “vette pech” roepen….en vooral dan even wat anders gaan doen.
Wees lief voor elkaar. Accepteer dat fouten gemaakt worden. Weet, dat een ander er ook de ballen van snapt (net als jij)….juf voorop hoor!

Dit is een nieuwe materie. Via Google Classroom werkt het wel!…..we moeten er alleen even inkomen. Dat lukt nu al steeds beter!

Houd moed, houd vol….vraag hulp indien nodig. Er zal niemand “nee” zeggen!

Lieve allemaal, blijf gezond!

Wat zijn onze doelen in deze periode?

Rekenen:

• plus- en minsommen tot 100;
  • de tafels van 3 en 4;
  • de deeltafels van 2,5,3,4, en 10 ( in context);
  • klokkijken hele uren, halve uren en kwartieren.

Taal:

• we leren nieuwe themawoorden;
  • we leren dat we moeilijke woorden beter onthouden als er een plaatje bij is;
  • we leren wat pictogrammen zijn;
  • we leren dat woorden uit klankgroepen bestaan;
  • we kunnen een “wie” en “wat”- vraag stellen over het werkwoord.

Spelling:

• we leren woorden met een -d ( hond): je hoort een “t”, je schrijft een “d”(maak er meer van en je hoort of je een t of een d moet schrijven…hond/honden…kat/katten);
  • we leren woorden die beginnen met be-, ge- of ver- (bezoek, gebak, verkeer).

Schrijven:

• we leren hoe we de hoofdletter O, Q, G, L en X moeten schrijven, ook in verbinding met kleine letters.