Groep 4

woensdag 2 februari 2022

De afgelopen twee weken is Corona als een malle door onze school geraasd en heeft ook groep 4 niet overgeslagen.

Inmiddels is in groep 4 bijna iedereen weer genezen….en kunnen we het online lesgeven loslaten. Vooral de combi van online zijn én les geven in de klas is een pittige job, maar hopelijk zijn we daar voorlopig even van verlost!

Waar gaan we tot de voorjaarsvakantie mee aan de slag:

Rekenen:

  • inhoudsmaten: van liter- naar deciliter- naar centiliter ( en ohh…was is dat moeilijk!);
  • rekenen met sprongen van 10 ( plus en min) vanaf ieder willekeurig getal tot 100;
  • tafels van 2, 5, 10 herhalen;
  • tafel van 3 aanleren.

Taal:

  • we ronden thema 4 af;
  • start thema 5;
  • het “waar-deel” van de zin;
  • een instructie maken;
  • vertel-zin/ vraag-zin.

Spelling:

  • we ronden thema 4 af;
  • start thema 5;
  • woorden met au/ou ( au-verhaal);
  • woorden met ei/ ij ( ei- verhaal);
  • woorden met -eeuw/ -ieuw/ -uw.

Schrijven:

  • aanleren hoofdletters L, X;
  • herhalen reeds aangeleerde letters;
  • leren van verbindingen maken aan kleine letters;
  • aandacht voor schrijfhouding en pengreep;
  • herhalen getallen tot 10.

Atlantis:

  • het leren lezen van woorden met: aai-ooi-oei/ c= k/ y;
  • we lezen over eten dat bederft, we kunnen er iets over zeggen;
  • snappen wat je leest: het wie-wat-waar in een verhaal.

IPC: thema “We zijn wat we eten”

We zijn al even onderweg in dit thema, waarin we leren over voeding in de breedste zin van het woord.

Een voorbeeld: hoe groeit een plant? uit welke onderdelen bestaat een plant? We hebben onderzoek gedaan.

Aan bod komen nog de volgende onderdelen:

  • aardrijkskunde: -voeding uit warme ( en koude) landen: de relatie tussen temperstuur en neerslag

-hoe komen deze producten in onze winkels?

  • geschiedenis: – eten in de prehistorie ( jagers en boeren);
  • de jeugd van opa en oma: wat aten zij? was er al sushi bijvoorbeeld? of McDonalds??;
  • internationaal: -de relatie tussen droogte en armoede;
  • drinkwater : hoe bijzonder is ons water;
  • kunstzinnige vorming: we schilderen een stilleven;
  • Afsluiting: we gaan gezonde pizza’s bakken  en soep koken.

 

Delen via