dinsdag 10 mei 2022

Na twee weken in de ruststand te hebben gestaan, stomen we op naar het eind van dit schooljaar….nog slechts 8 weken te gaan!

In deze periode werken we aan de volgende doelen:

Rekenen:

We ronden blok 6 af, waarin we flink geoefend hebben met de tafels van 3, 4 en 8.

We voeren het oefenen én het beheersen van de tafels flink op, per tafel kunnen de kinderen een diploma verdienen!

In blok 7 komt de tafel van 6 aan bod, maar ook geldsommen en optellen/aftrekken tot 100 (door het tiental heen).

Taal:

We zijn gestart met thema 7:  “het Theater”.

De kinderen leren:

• nieuwe themawoorden, zoals bijvoorbeeld het decor- de hoofdrol- de bijrol- de figurant;
  • zinsdelen: ze kunnen onderling van plekje ruilen in een zin;
  • aanprijzen van een film of boek;
  • wat een voorzetsel is, en hoe je dit woord in een zin vinden kunt;
  • een verslag schrijven, met hierin je eigen mening over een film.

Spelling:

Ook hier starten we met thema 7.

Vooruitlopend leren de kinderen eerst over woorden als “ja-ger” en “ba-kker” (open en gesloten klankgroep). Deze categorieën zijn zeer moeilijk om toe te passen: we oefenen dus iedere dag met deze woorden. Ze kunnen deze woorden “op een trapje zetten”…vraag het maar aan uw kind, ze kunnen het aan u uitleggen!

Ook herhalen we alle categorieën die we tot nu toe geleerd hebben met het “dictee van de dag”: zo blijft het geleerde vers in het geheugen.

IPC:

Het laatste thema van dit schooljaar heet “Vakantie”!

We leren over:

• waarom gaan we op vakantie?;
  • waar ben jij op vakantie geweest?;
  • wat neem je mee op vakantie?;
  • hoe ga je naar je vakantiebestemming toe?;
  • hoe woon je, waar slaap je?;
  • plattegrond tekenen;
  • luchtvaart/luchthavens;
  • het leven in andere landen (warm of koud);
  • het eten in andere landen;
  • terug in de tijd: gingen mensen vroeger ook op vakantie?;
  • enz………