donderdag 29 september 2022

De eerste weken van het jaar zitten er al weer op en de kinderen zitten lekker in het ritme van school. De eerste weken was het even wennen wat er allemaal van hun gevraagd en verwacht werd.
Langzamerhand begint het ritme er goed in te komen en hebben ze geleerd dat ze vooral goed moeten lezen wat zij moeten doen.
De computers hebben een plekje gekregen in het dagritme en ook het zelfstandig lezen en tutor lezen behoren tot de opstart van een dag.

Met Atlantis zijn wij bezig met het tweede deel van thema 1. Doelen die de komende periode centraal staan zijn:
– Ik kan woorden met ge-, be- of ver- aan het begin lezen;
– Ik kan woorden met  -ig, -ing of -lijk aan het eind lezen;
– Ik bedenk wat ik al weet over het onderwerp van een tekst;
– Ik kan woorden met -ch of -cht lezen;
– Ik kan woorden met -eer, -oor en -eur lezen;
– Ik kan een volgorde in een tekst herkennen;
– Ik kan woorden lezen met een c die klinkt als een s.

Bij Taal zijn wij bezig met de afronding van thema 1. Deze week hebben wij de toets en vanaf volgende week gaan wij verder met het thema “vakantie”.
De themawoorden die in dit thema centraal staan zijn:

Daarnaast leren wij:
– Een werkwoord herkennen in een zin;
– Een telefoongesprek voeren met het accent op delen van informatie;
– Het herkennen van een lidwoord, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord in een tekst;
– De functie van de punt als leesteken;
– Wat een verkleinwoord is;
– Woordbetekenissen middels categorienamen;
– Een elfje te schrijven.

Bij Spelling werken wij met hetzelfde thema als taal, “vakantie”. Centraal in dit thema staan de volgende spellingafspraken:

Met het rekenen zijn wij gestart in blok 2. Doelen die centraal staan in dit blok zijn:
* Rekenen tot 100 met tientallen;
* Klokkijken met kwartieren;
* Optellen en aftrekken vanuit een tiental.

• Het rekenen tot 100 wordt geoefend op de getallenlijn.
  • Kinderen oefenen het klokkijken op de analoge klok en op de digitale klok.
  • Kinderen oefenen het optellen en aftrekken op de getallenlijn.

Hoofdletters die wij nu met schrijven leren zijn:
– W, V, I, J, H, K, U, IJ, Y, Z en T

Bij IPC zijn wij druk bezig met het thema “Sensationeel”. Wij hebben een circuitvorm gedaan waarbij de kinderen blind mochten proeven, blind moesten ruiken, blind op elkaars rug moesten tekenen, iets na moesten bouwen wat iemand anders omschreef, hebben gevoeld in de voeldoos; kortom wij hebben al onze zintuigen uitgedaagd en gebruikt. Wij zijn bezig geweest met muzieklessen waarbij wij goed naar toonhoogtes geluisterd hebben en zijn bezig met proefjes hoe je muziek kunt maken met divers materiaal. Er staan nog een aantal leuke diverse activiteiten op het programma dus wij gaan hier tot aan de herfstvakantie nog lekker verder mee bezig.