donderdag 22 december 2022

Startend met dit gedicht, kijken wij terug op een gezellig en geslaagd kerstdiner. De start van deze week was spannend. Er waren veel zieke kinderen en het aantal liep alleen maar op.
Gelukkig konden velen bij het diner zijn en hebben wij met iedereen heerlijk gegeten en gedronken. Na afloop hebben wij nog met z’n allen een mooi lied gezongen voor alle ouders “Niets is cooler dan Kerstmis”. Nu staat ons een heerlijke kerstvakantie te wachten, waarbij wij twee weken even kunnen bijtanken en kunnen gaan genieten van even geen school.
Na deze vakantie hebben wij een druk programma voor de boeg. Allereerst starten wij met het inhalen van de lesstof die wij deze week niet hebben kunnen doen door de vele zieken.
Ook gaan wij vanaf donderdag 12 januari van start bij Tim Koldenhof. Wij krijgen hier een workshop zang, waarin wij een aantal weken druk bezig gaan met het oefenen van een lied die wij uiteindelijk op 3 februari voor jullie zullen presenteren bij de studio. Als laatste staan in de maanden januari en februari de CITO-toetsen centraal. Dit zal allemaal voor de voorjaarsvakantie plaatsvinden.

Met rekenen starten wij met de referentiematen liter-deciliter-centiliter. Ook zullen wij het gaan hebben over meter-decimeter-centimeter. Daarnaast zullen we sprongen van 10 maken op de getallenlijn vanaf een willekeurig getal. Zowel plus- als minsommen. Wanneer wij blok 4 hebben afgerond gaan wij in blok 5 van start met de tafel van 3. Het zou fijn zijn als de kinderen na de kerstvakantie allemaal de tafels van 1, 10, 2 en 5 beheersen. De kinderen hebben een tafelpaspoort in hun laatje. Zij weten goed welke tafels zij al beheersen en nog moeten oefenen. Het zou fijn zijn als u ons hierbij kunt helpen met het aanleren en inoefenen.

Bij taal zijn wij bezig met de afronding van thema 3. Vanwege deze laatste week met alle zieken, ronden wij na de kerstvakantie dit thema af. Hierna zullen wij van start gaan met thema 4 Kalender. We zullen in dit thema leren wat een zin is, een werkwoord gekoppeld is aan een zelfstandig naamwoord, leren dat woorden uit klankgroepen bestaan, leren wat pictogrammen zijn en waarvoor ze gebruikt worden en leren woorden te onthouden door er een tekening van te maken.

Met spelling hebben wij thema 3 al afgerond en starten wij na de kerstvakantie met thema 4 “Kalender”. De spellingscategorieën die in dit thema centraal staan zijn:

Sommige categorieën hebben wij vorig jaar al behandeld en zullen wij nu weer opnieuw aanbieden en gaan inoefenen.

Bij het schrijven zijn wij druk bezig met het aanleren van nieuwe hoofdletters. De hoofdletters die de aankomende periode aangeleerd gaan worden zijn: E, A, O, Q, C, G en de X.

Met Atlantis zijn wij net over de helft van het tweede thema. Wij lezen voor uit het voorleesboek “Otje”. Dit voorleesboek behandelen wij tijdens de tweede en vierde les. Onderdelen die in de laatste weken van dit blok aan bod komen zijn: woorden lezen met een c die klinkt als een k, verbanden leggen tussen woorden en zinnen die hetzelfde onderwerp horen, woorden met aai, ooi en oei lezen, woorden met een y lezen en bepalen wanneer een verhaal zich afspeelt en wie de hoofdpersoon is.

IPC ronden wij na de kerstvakantie af bij het Speelgoedmuseum in Deventer. Hier gaan wij woensdag 11 januari naar toe voor een leuke en leerzame les. Hierna zullen wij doorgaan met het thema Communicatie en media.

Wij willen iedereen hele fijne feestdagen wensen, een goed uiteinde en alvast een gezond en gelukkig 2023! We zien elkaar in het nieuwe jaar!