donderdag 16 februari 2023

De laatste dagen voor de studieweek en voorjaarsvakantie zijn aangebroken. De periode van CITO’s, oudergesprekken en rapporten hebben wij in onze groep afgerond. Vrijdag 17 februari krijgt uw kind het rapport mee naar huis. Dit is tevens de laatste dag van juf Angela. Zij zal ons verlaten en buiten het onderwijs aan het werk gaan. Na de voorjaarsvakantie zullen wij op de maandag en vrijdag meester Oktay in de klas krijgen. De kinderen hebben voor juf Angela allemaal een theezakje geknutseld en deze hebben wij in een mooie theedoos aan haar overhandigd. Op de doos stond de tekst “Juf bedankt voor de thee gekke tijd!”.
Juf Angela was er erg blij mee 🙂

In de klas zijn wij de afgelopen periode met het rekenen erg druk geweest met het oefenen van de tafels. De tafel van 1, 2, 5 en 10 hebben wij afgerond en wij zijn nu bezig met de tafel van 3. Volgende tafel die hierna op het programma staat is de tafel van 4. Mocht uw zoon/dochter deze tafels nog niet behaald hebben op het tafelpaspoort, dan willen wij u vragen of u hier thuis ook mee zou willen oefenen. De kinderen moeten eerst de rij opzeggen van 1×3=3, 2×3=6, 3×3=9 enz. en hierna de tafels door elkaar heen vlot kunnen benoemen 5×3=15, 8×3=24, 4×3=12 etc.
Na de voorjaarsvakantie gaan wij van start met getallen tot 200 op de getallenlijn en de getallen splitsen in honderdtallen (H), tientallen (T) en eenheden (E). Ook zullen wij gaan optellen en aftrekken tot 100 zonder tientalpassering. Het klokkijken komt ook weer om de hoek kijken. Analoge en digitale tijden met hele uren, halve uren en kwartieren. De kinderen leren ook om een tijdbalk af te lezen.

Bij taal en spelling gaan wij van start met thema 5 “Dierenmanieren”.
Bij taal staan de volgende onderdelen centraal:
* Eén of twee zinsdelen aan een zin toevoegen
* Zinnen inkorten door woorden weg te laten
* Leren dat er verschillende soorten zinnen zijn
* Een handleiding leren schrijven
* Beleefd en onbeleefd taalgebruik
* Leren om een woordkast te maken

Woordenschat woorden die centraal staan zijn:

Bij spelling staan de volgende categorieën centraal:
* au woorden
* ou woorden
* ei / ij woorden
* eeuw / ieuw/ uw woorden

Met het schrijven staan de volgende letters centraal: X, L, herhaling van de hoofdletters M, N, D, S, B, I, V, W, K, R, G, J, IJ, O, Q, F, P en T.

Bij Atlantis zijn wij met een nieuw thema van start gegaan, namelijk “Kriebelbeestjes”. We hebben hele educatieve lessen waarin wij veel te weten komen over verschillende beestjes.
Het voorleesboek die bij dit thema hoort is het boek van “De Gorgels”. Het is een gek en interessant boek en de kinderen genieten van het verhaal. Hoe gek is het dat er ook een gorgel is die jou beschermt?

Moeilijkheden die aan bod komen tijdens het lezen zijn:
* Woorden lezen met me, te of ple aan het begin;
* Woorden lezen met een open lettergreep;
* Woorden lezen met -tie aan het eind;
* Woorden lezen met -lijk, -heid, -baar en -aar.

Bij IPC gaan wij na de voorjaarsvakantie verder met het thema “Media en Communicatie”. Door het oefenen voor de voorstelling van Tim Koldenhof, zijn wij onvoldoende aan dit thema toegekomen. Wij trekken dit thema na de voorjaarsvakantie door en gaan ons verder hierin verdiepen.

Wij wensen iedereen een fijne voorjaarsvakantie toe!