donderdag 30 maart 2023

We zijn al weer een weekje onderweg in de lente. Vanaf volgende week nog maar drie weken school en dan is het alweer meivakantie. En daarna de laatste weken tot aan de zomervakantie.
Wanneer ik dit typ, realiseer ik mij dat de tijd echt voorbij vliegt…

Wij zijn de afgelopen weken in de klas bezig geweest met de tafel van 4 bij het rekenen. De tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 hebben wij afgerond en het zou fijn zijn als uw zoon/dochter deze tafels ook op zijn tafelpaspoort gehaald heeft. Halverwege blok 6 maken wij de overstap naar de tafel van 8. Hoe meer tafels geautomatiseerd zijn, hoe makkelijker de sprongen gemaakt kunnen worden naar andere tafels. Onderdelen die ook aan bod komen in dit blok zijn:
– Het aflezen van een tijdbalk;
– Leren hoeveel minuten er in een heel uur zitten, in een half uur en in een kwartier. Dit wordt gekoppeld aan de digitale en analoge klok.

Wanneer wij blok 6 hebben afgerond, gaan wij in blok 7 direct over op de tafel van 6. Ook gaan wij met geld rekenen met briefjes van 100, 50, 20, 10 en 5 euro. Kortom het tempo zit er dan lekker in.

Bij taal zitten wij in de afronding van blok 5. Hierna gaan wij over op het nieuwe thema “beeldtaal”. De themawoorden die hierin aan bod komen, zijn:

Daarnaast leren wij de volgende dingen:
– Bij een gegeven zin, één of meer zinsdelen toevoegen;
– Dat bij een persoonsvorm altijd een onderwerp hoort;
– Leren om een zelfstandig naamwoord in het meervoud te zetten met en/s;
– Reflecteren op tegenstellingen;
– Door middel van een woordtrap bestaande kennis kunnen ordenen en hierdoor beter kunnen onthouden.

Bij spelling starten wij volgende week met blok 6. De spellingscategorieën die hier centraal staan zijn:

Met Atlantis zijn wij aangekomen aan de laatste weken van thema 3. Het boek van “de Gorgels” hebben wij al(lang) uit. De kinderen vonden het verhaal fantastisch en vroegen iedere keer wanneer wij weer gingen voorlezen. Er zijn meerdere delen van de Gorgels, dus mocht u nog een leuk boek zoeken, dan is dit zeker een tip!
Onderdelen die in de laatste weken van het derde thema centraal staan zijn:
– Woorden met -lijk, -heid, -baar en -aar lezen;
– Samenstellingen lezen;
– Verwijswoorden herkennen en weten waar ze naar verwijzen;
– Leenwoorden lezen.

IPC ronden wij af op donderdag 20 april a.s.. U heeft hiervoor in Parro al een uitnodiging ontvangen. Wij zijn druk bezig met het thema “Communicatie en Media”.
We leren veel over de verschillende “communicatie kanalen” en  zijn daarnaast druk in de weer met opnames, ontwerpen en onderzoeken.
Graag lichten wij dit toe tijdens de afronding van ons thema :)!

Als laatste zijn wij met Engels bezig met het thema “Weather and seasons”. Wij zijn druk bezig met de weertypes, de seizoenen en oefenen dit met verschillende spelvormen en varianten.
De woorden die wij al in het Engels kennen, zijn: zon, sneeuw, regen, regenboog, storm, wolken, wind en mist. Uiteraard ook de lente, zomer, herfst en winter. Sommige kinderen vinden het soms nog een beetje gek of spannend om in het Engels te spreken, maar beetje bij beetje krijgt dit wat meer vorm en durven de kinderen steeds meer.