donderdag 25 mei 2023

De mooie dagen komen eraan en dat betekent dat de zomervakantie voor de deur staat. Echter wordt er de komende weken nog hard gewerkt. Zo beginnen wij met de E4 CITO’s en ronden wij de laatste hoofdstukken van de vakken af.

Rekenen
Wij zijn de afgelopen weken in de klas bezig geweest met het afnemen van de tafels. De tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 hebben wij afgerond en het zou fijn zijn als uw zoon/dochter deze tafels ook op zijn tafelpaspoort gehaald heeft. De tafel van 6 en 8 hebben wij inmiddels ook behandeld en wat is het fijn om te zien dat veel kinderen daar al lekker mee aan het oefenen zijn. In blok 8 komt de tafel van 7 aan bod en de tafel van 9 komt in blok 9 aan bod. Hoe meer tafels geautomatiseerd zijn, hoe makkelijker de sprongen gemaakt kunnen worden naar andere tafels.

Onderdelen die ook aan bod komen in dit blok zijn:
– Werken met aanzichten en kijklijnen;
– Optellen en aftrekken;
– Werken met tabellen en diagrammen.

Taal
Bij taal zitten wij in de afronding van blok 6. Hierna gaan wij over op het nieuwe thema “Film en theater”. De themawoorden die hierin aan bod komen, zijn:

Daarnaast leren wij:
– Dat zinsdelen verplaatsbaar zijn.
– Hoe je een zin langer maakt door vragen te stellen.
– Hoe je woordgroepen maakt van het lidwoord, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord.
– Wat een voorzetsel is.
– Hoe je een woordspin gebruikt.

Spelling

Bij spelling zijn wij gestart met blok 7. In dit blok staan de volgende categorieën centraal:

Met Atlantis zijn wij gestart met thema vier. Dit thema staat in het teken van: ‘speel je mee?’. Onderdelen die aan bod komen zijn:
– Voorvoegsels on-, om- en ont-.
– Ontwerpen van een spel.
– Informatie sorteren.
– Woorden met open lettergreep lezen.
– Bepalen of informatie betrouwbaar is.
– Woorden met achtervoegsels.
– Woorden met ‘ch’ die je uitspreekt als /sj/.
– Woorden met -isch.
– Leenwoorden uit het Frans.

Ook hoort er een nieuw voorleesboek bij dit thema en dat is: Alle Dagen Heel Druk (Alle Dagen Helden Daden). De kinderen vinden dit een super spannend boek!

IPC
We zijn na de vakantie gestart met het thema ‘Vervoer’. De leerlingen hebben al laten zien hoeveel zij hierover weten. Wat is vervoer en welke soorten vervoer heb je? De komende weken gaan wij ons verdiepen op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, mens en samenleving, muziek en Internationaal. De leerlingen zijn in ieder geval erg enthousiast over dit onderwerp.

Engels

Met Engels zijn wij bezig met het onderwerp ‘Travel and Traffic’. Iets wat we mooi kunnen koppelen aan IPC.