Groep 4 IPC

donderdag 11 maart 2021

In de klas ontstaat een museum met oude spullen. De kinderen leren onderzoeksvragen te stellen:

Welk “leven” hebben deze spullen gehad? Hoe oud is het? Waar werd het voor gebruikt? Wordt het nu ook nog gemaakt (maar dan van ander materiaal?)…is het eerst van iemand anders geweest? Wat zou je er nog over te weten willen komen?

Kun je het voorwerp  in een tijd plaatsen?

De kinderen vertellen aan elkaar over de spullen die ze meenemen.

Op de themawand ontstaat een tijdlijn: van “superlang geleden” tot “nu”.

Ook is er een thuisopdracht: maak een stamboom van jouw familie, te beginnen met je eigen naam.

  • zijn er namen die vaker voorkomen?
  • welke “familietrekjes” zie je steeds weer?
  • heb je foto’s die je erbij kunt plakken?

Ons persoonlijk leerdoel= bedachtzaamheid. Als échte tijd-detective moet je niet impulsief zijn….eerst denken, dan pas doen!

Ook leren we: hoe gedraag je je in een museum?

 

 

Delen via