donderdag 3 februari 2022

Daar zijn we dan, halverwege groep 5! We hebben gekke weken achter de rug met quarantaines, maar de helft van de kinderen in de klas en dan ook nog eens de CITO’s. Hopelijk hebben we het ergste nu achter de rug en wordt alles weer een beetje normaal. Aankomende week ronden wij bij taal, spelling, Atlantis en rekenen de huidige blokken af. Daarna gaan wij starten met nieuwe blokken.

Bij taal gaan wij beginnen aan thema 5. In dit thema leren de kinderen over het onderwerp in een zin, het verwijswoord, de komma, het zelfstandig naamwoord en woordfamilies. Daarnaast leren ze een fantasieverhaal schrijven en vertellen. Bij spelling leren de kinderen in het nieuwe thema woorden met au(w), ou(w), -cht en verkleinwoorden schrijven.

Rekenen gaat in het nieuwe blok over vermenigvuldigen (zoals 2 x 50), kommabedragen optellen en aftrekken en delen (zoals 42 : 7).

Bij Atlantis starten wij met blok 3. Onder Atlantis vallen technisch lezen, begrijpend lezen en leesplezier. Bij technisch lezen leren de kinderen onder andere woorden met meerdere medeklinkers achter elkaar lezen en leenwoorden uit het Engels lezen. Bij begrijpend lezen leren de kinderen onder andere hoofd- en bijzaken in een tekst onderscheiden en verwijswoorden herkennen. Bij leesplezier gaan we het onder andere hebben over de auteur Roald Dahl en bespreken we informatieve boeken.

Bij IPC zijn we begonnen met het thema ‘Zij maakten het verschil’. Sommige mensen hebben de wereld zo veranderd dat hun invloed op ons leven nog steeds kan worden gevoeld vandaag de dag. Van wetenschappers tot sporters, van politici tot muzikanten, van alle achtergronden, landen, rassen en religies zijn er mensen die met hun ideeën of acties veel hebben betekend voor anderen. We gaan leren over belangrijke mensen die ons leven hebben veranderd op een bepaalde manier.