vrijdag 1 april 2022

April doet wat ie wil. Dat blijkt maar weer nu we ineens in de sneeuw zitten. De kinderen hebben er wel leuk mee kunnen spelen in de pauze. In de klas zijn we begonnen aan nieuwe hoofdstukken bij de vakken.

Bij taal werken we aan thema 6 ‘gevoelens’. In dit thema leren de kinderen onder andere de stam van een werkwoord afleiden en ze leren wat stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden zijn. Daarnaast leren ze wat een haiku is en gaan ze zelf een haiku schrijven.

Ook bij spelling werken we aan thema 6 ‘gevoelens’. De kinderen leren meerlettergrepige woorden met gesloten lettergrepen schrijven (zoals kasteel), woorden met eind-d schrijven (zoals hond) en woorden met open lettergreep in het midden schrijven (zoals jager).

Bij rekenen werken we aan blok 7. In dit blok werken de kinderen verder aan cijferend optellen en aftrekken en rekenen met inhoud en gewicht.  We gaan nu ook oefenen met optellen en aftrekken over de tientallen heen. Met inhoud en gewicht leren de kinderen rekenen met de inhoudsmaat milliliter en met gram en milligram.

Atlantis blok 3 heeft als thema ‘In het wild’. In dit thema lezen we teksten over wilde dieren en dorpen in landen in Afrika en Zuid-Amerika. Doelen bij de teksten zijn bijvoorbeeld woorden met een open lettergreep kunnen lezen en woorden kunnen lezen met oo als oe en ee als ie. Maar ook doelen zoals gericht informatie kunnen zoeken in een tekst en tijdsbesef krijgen bij een tekst komen aan bod.

Bij IPC werken we aan de heerlijke unit ‘Chocolade’. De kinderen hebben al geleerd over hoe chocolade wordt gemaakt en waar het vandaan komt. Aankomende weken gaan we hier nog dieper op in met verschillende leuke opdrachten.