donderdag 12 mei 2022

Wat was het fijn om iedereen na de vakantie weer te zien!
De laatste periode van dit schooljaar is aangebroken. We gaan er nog even flink tegenaan.

Met rekenen gaan we de laatste weken werken met een iets andere opzet. De kinderen hebben allemaal een account gekregen voor rekenblobs. Dit programma zetten we in om extra aandacht te besteden aan het automatiseren. Niet alleen van de tafels maar ook van het optellen en aftrekken. Dit programma gebruiken we in de klas, maar kunnen en mogen de kinderen ook thuis gebruiken. Ze hebben allemaal een inlog en kunnen ermee aan de slag.
We hebben een beetje geschoven in het programma. Deze week staat het cijferend aftrekken met lenen van de buren centraal. Dit is best nog lastig en gaan we de komende weken goed inslijpen voordat we de rekentoets afnemen en verder gaan met het volgende blok.

Met spelling hebben de kinderen ook allemaal toegang tot taalblobs. In dit programma herhalen we extra de spellingregels. We hebben thema 6 bijna klaar en gaan dan starten met thema 7, “Smaak”.

De regels die hierin centraal staan zijn:
-woorden met de verdubbeling van de medeklinker, bijv. bakker;
-woorden met een tweetekenklank bijv. oe, eu, ui;
-woorden waarbij de f verandert in de v en de s verandert in een z;
Deze categorieën zetten we ook klaar in taalblobs.

Ook met taal starten we bijna met thema 7, “Smaak”

We gaan het hebben over:
-de themawoorden bij de verschillende ankerverhalen;
-persoonlijke en aardrijkskundige namen met hoofdletters;
-bijwoorden;
-persoonsvorm in de tegenwoordige tijd;
-werkwoorden hebben en zijn;
-achtervoegsels -loos, -zaam, -rijk.

We werken ook nog steeds aan ons IPC thema “Chocolade”.
Deze weken werken we aan de vakgebieden aardrijkskunde en internationaal. We gaan het hebben over fairtrade en gaan werken aan de afsluiting van dit ontzettend leuke thema. Meer informatie over de afsluiting volgt.