donderdag 25 augustus 2022

We gaan een fantastisch schooljaar tegemoet in groep 5! Het is even wennen voor de kinderen om weer een hele dag op school te zijn. Alle kinderen vinden het fijn om weer met hun vrienden/vriendinnen te kunnen werken en spelen. In de klas wisselen we werken af met beweegspellen om de energie even kwijt te kunnen of met groepsvormingsactiviteiten om elkaar (nog) beter te leren kennen en meer vertrouwen in elkaar te krijgen.

Bij spelling hebben we afgelopen week de instaplessen gevolgd en het instapdictee gemaakt. Zo zijn alle regels die de kinderen kennen weer even herhaald en is duidelijk waar iedereen staat. Aankomende week starten we met thema 1. In dit blok leren de kinderen woorden met -ng, -nk, -eer, -oor, -eur, -aai, -ooi en -oei schrijven.

Ook bij taal hebben we de afgelopen week instaplessen gevolgd. Aankomende weken leren de kinderen het volgende in thema 1: 1, alfabetische volgorde, 2. woordsoorten (werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden), 3. Standaardnederlands en streektaal, 4. de woordtrap.

Bij schrijven gaat het in groep 5 vooral om het onderhouden van de schrijfhouding en pengreep. Aankomende weken leren de kinderen onder andere spatiëring en worden de hoofdletters herhaald.

Bij rekenen zijn we gestart met blok 1. Blok 1 is een herhaling van wat er in groep 4 is geleerd. We frissen onze rekenkennis dus weer op. De kinderen hebben het rijgend optellen en aftrekken al herhaald en aankomende week herhalen we de lengtematen, inhoudsmaten en gewichten. Daarna volgen nog de tafels van 1 t/m 10, analoog en digitaal klokkijken en rekenen met de kalender en rekenen met geld.

Blok 1 van Atlantis heeft als thema ‘Over de grens’. De teksten gaan over reizen, het buitenland en alles wat daarmee te maken heeft. Een leuke start na de zomervakantie. De kinderen leren in dit blok onder andere samenstellingen, woorden met een stomme e en woorden met een open lettergreep lezen.

Aankomende week starten we met de IPC unit ‘De actieve planeet’. In deze unit leren de kinderen over het ontstaan van aardbevingen en vulkanen en de gevolgen voor de mens.

A.s. maandag is de algemene ouderavond. Voor de groepen 1, 4, 6 en 7 van 18.00 – 19.00 uur en voor de groepen 2, 3, 5, 8 van 19.00 – 20.00 uur.