dinsdag 27 september 2022

En dan zitten we alweer op de helft van de eerste periode. Wat gaat het snel! We hebben al een fantastisch schoolreisje achter de rug en de kinderen zitten er lekker in.

Bij taal en spelling zijn we begonnen met thema 2. Dit thema gaat over zintuigen. Woorden die voorbij komen hebben met dit thema te maken. Bij spelling leren de kinderen woorden met -eeuw, -ieuw, -uw, -ch(t) en woorden met ei. Bij taal leren de kinderen alfabetische volgorde, onregelmatige meervoudsvormen van het zelfstandig naamwoord, voegwoorden, verkleinwoorden en het schrijven van een gedicht met rijm.

Bij rekenen zijn we alweer aan het eind van blok 2. Aankomende week leren de kinderen nog optellen en aftrekken met honderdtallen en tientallen met honderdtalpassering. Daarna volgt de toets over dit onderwerp en over rijgend optellen en aftrekken tot 1000 en rekenen met geld.

Bij Atlantis hebben we nog twee weken van blok 1 te gaan. In deze weken leren de kinderen onder andere woorden lezen met -eer, -oor, -eur en -air, vergelijkingen in een tekst herkennen en woorden lezen met een c die klinkt als s.

Bij IPC gaan we nog meer leren over de actieve planeet. De vakken techniek, natuur en internationaal komen aan bod. Op onderstaande foto ziet u twee aardbevingsbestendige bouwwerken die de kinderen afgelopen week hebben gemaakt. Op woensdag 19 oktober volgt de afsluiting in de klas waarbij u van harte welkom bent om te komen kijken naar alles wat de kinderen hebben geleerd en gemaakt. Informatie hierover volgt nog via Parro.

De doelen waaraan de kinderen aankomende weken nog gaan werken zijn:

• Ik kan resultaten van een onderzoek voorspellen.
  • Ik kan gebeurtenissen, mensen en voorwerpen in het juiste chronologische tijdvak plaatsen.
  • Ik kan onderzoek doen naar het verleden, door meerdere bronnen met elkaar te vergelijken.
  • Wij kunnen uitleggen hoe regels en afspraken de veiligheid en gezondheid beïnvloeden.
  • Ik kan herkennen in welke situatie zelfstandig werken of samenwerken het beste is.