donderdag 24 november 2022

Het is een gezellige drukke tijd in groep 5. We leren nieuwe dingen bij taal en rekenen, maar we zijn ook druk bezig met het maken van een surprise thuis. Vrijdag is het eindelijk zover en worden de surprises op school uitgepakt. Alle kinderen zijn erg benieuwd!

Bij taal en spelling beginnen we volgende week aan thema 4 ‘herinneringen’. In dit thema leren de kinderen bij de taallessen onder andere de tegenwoordige tijd en de verleden tijd, de basisvorm van een woord, verschillende vormen van een werkwoord herleiden tot het hele werkwoord, en de voorzetsels. Bij de lessen spelling leren de kinderen woorden met -d (hond), woorden met een open lettergreep aan het eind of in het midden (sla, jager) en woorden met verdubbeling van een medeklinker (bakker).

Bij rekenen beginnen we ook met een nieuw blok. In dit blok leren de kinderen eerst de tafels van 15, 20, 25 en 50. Daarna leren ze het omrekenen van lengtematen naar een andere maateenheid. In de laatste week gaan we verder met het rijgend optellen en aftrekken en dan kunnen de kinderen sommen uitrekenen zoals 574 + 118.

Atlantis gaat over ‘de lucht’. In de aankomende weken leren de kinderen onder andere woorden lezen zoals radio en tweeën, verbanden leggen tussen woorden en zinnen die over hetzelfde onderwerp gaan, woorden lezen met een c die klinkt als een k en tijdsprongen herkennen in een tekst.

Bij IPC zitten we middenin de unit ‘Uitvindingen en machines’. De kinderen hebben al geleerd wat Christiaan Huygens allemaal heeft uitgevonden. Vraag hier maar eens naar! Ook hebben ze onderzoek gedaan naar verschillende alledaagse voorwerpen en hierover gepresenteerd.