donderdag 16 februari 2023

Afgelopen periode vonden de cito toetsen plaats. De kinderen hebben daarnaast hard gewerkt aan nieuwe leerstof. Het was fijn om weer in het normale ritme te zitten zonder alle ‘gekke’ dagen. Nu kunnen ze gaan genieten van een welverdiende vakantie.

Bij taal zijn we bezig met de herhalingslessen over thema 5. In dit thema hebben de kinderen geleerd over het onderwerp in een zin, verwijswoorden, komma en de zelfstandige naamwoorden. Veel kinderen vonden een of meer van deze onderdelen nog best moeilijk. Deze week en de week na de vakantie gaan we hiermee extra oefenen.

Bij spelling gaan we na de vakantie ook beginnen aan de herhalingslessen van thema 5. In thema 5 werden de volgende spelling categorieën behandeld: au(w)/ou(w), -cht, -je/-tje/-etje.

Bij rekenen hebben de blok 5 vandaag afgerond met een toets. Na de vakantie starten we met blok 6. In dit blok beginnen we met het cijferend optellen zonder tiental- en honderdtalpassering. Dit is de eerste kennismaking van de kinderen met het cijferend rekenen. De week daarna gaan de rekenlessen over de kalender. De kinderen leren werken met de kalender, de datum met cijfers schrijven en het aantal dagen van de maand. De week daarna gaan we aan de slag met cijferend aftrekken zonder tiental- en honderdtalpassering. In de week daarna volgt herhaling.

Bij Atlantis gaan we verder met het thema ‘In het wild’. Hierbij werken de kinderen onder andere aan de volgende doelen: woorden met -tie, -heid of -sme aan het eind lezen, zichzelf vragen stellen tijdens het lezen, woorden met -ig, -ing of -lijk lezen, woorden met een accent lezen, verwijswoorden herkennen, leenwoorden uit het Engels lezen.

Bij IPC ronden we in de week na de vakantie de unit ‘Ontdekkingsreizigers en avonturiers” af met alle ouders. Daarna starten we met de nieuwe unit… ‘Red de wereld’!