donderdag 25 mei 2023

De meivakantie is alweer even achter de rug en we zijn hard aan het werk met de laatste nieuwe leerstof in groep 5.

Bij spelling starten we met het laatste thema ‘beroepen’. In dit thema leren de kinderen woorden van de vergrotende en overtreffende trap (kleiner, kleinst), woorden met meervoud op -eren, -elen, en -enen (hersenen) en woorden als samenstelling zonder tussenletter (hijskraan).

Ook bij taal starten we met het laatste thema. In dit laatste thema werken we onder andere aan de volgende doelen: mannelijke persoonsnamen omzetten in de vrouwelijke vorm en vice versa, de woordsoorten lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, werkwoord en voorzetsel onderscheiden, de werkwoorden kunnen, willen, mogen en zullen vervoegen in de tegenwoordige tijd, en open en gesloten vragen leren herkennen en formuleren.

Bij rekenen zitten we middenin het cijferend rekenen. Cijferend optellen en aftrekken met en zonder onthouden zijn al aan bod gekomen. Op dit moment leren de kinderen cijferend vermenigvuldigen met onthouden. Hierna gaan wij het hebben over de kubus, de balk en de bol, en delen met rest.

Atlantis is ook in volle gang. Aankomende weken leren we onder andere tegenstellingen in een tekst herkennen, Franse leenwoorden lezen, en figuurlijk taalgebruik herkennen,

Bij IPC zijn we net gestart met de unit ‘luchthavens’. In deze unit leren wij over allerlei dingen die te maken hebben met een vliegveld, bijvoorbeeld over wat er te zien is op een vliegveld, wie er op een vliegveld werken maar ook wat de invloed is van een luchthaven op de omgeving.