donderdag 25 april 2024

Na de meivakantie begint alweer de laatste periode in groep 5! Wat gaat de tijd snel. Ook in de laatste periode gaan we weer een hoop leren en natuurlijk ook veel leuke dingen doen. Zo hebben we onder andere het schoolvoetbal, een gastles over bijen, de kleedjesmarkt, en de laatste spreekbeurten.

Voor spelling staan er nog twee thema’s op de planning. Thema 7 gaat over woorden met verdubbeling van medeklinker (zoals bakker), woorden met tweetekenklank in open lettergreep (zoals keuken), en woorden waarbij de f verandert in v of de s in z (zoals duif/duiven). Hier zijn we net mee begonnen. Thema 8 gaat over woorden van de vergrotende en overtreffende trap (zoals kleiner, kleinst), woorden met meervoud op -eren, -elen, -enen, -eren (zoals kinderen), en woorden als samenstelling zonder tussenletter (zoals hijskraan).

Ook voor taal staan er nog twee thema’s op de planning. Thema 7 gaat onder andere over eigennamen, bijwoorden, persoonsvormen, en de werkwoorden hebben en zijn. Hier zijn we net mee begonnen. In thema 8 leren de kinderen onder andere over mannelijke en vrouwelijke persoonsnamen, woordsoorten onderscheiden, en open en gesloten vragen herkennen.

Bij Atlantis zijn we al aan het werk in het laatste blok. In dit blok staan alle teksten in het thema van sterke verhalen. Op het gebied van begrijpend lezen leren de kinderen informatie uit een tekst ordenen in een tabel, bepalen of de informatie in een tekst betrouwbaar is, tegenstellingen in een tekst herkennen, en figuurlijk taalgebruik herkennen.

Bij IPC starten we met de unit Dinosaurussen. De ouderbrief over deze unit volgt na de meivakantie. In deze unit gaan wij van alles leren over de dinosaurustijd en over de dino’s zelf.

Verder komen er nog twee topografie toetsen aan, werken we hard aan Engels, besteden we genoeg tijd aan Kanjertraining, en knutselen we ook nog. We gaan er een leuke laatste periode van maken!