donderdag 25 augustus 2022

Na een fijne zomervakantie starten de kinderen in een nieuwe groep. Ik heet u en de kinderen van harte welkom in groep 6.

De eerste weken in het nieuwe schooljaar noemen we de “gouden weken”. We besteden deze weken om elkaar goed te leren kennen, waarbij we werken aan een fijne sfeer in de klas. Hier hebben we namelijk het hele schooljaar plezier van. We bereiken dit door in deze gouden weken veel groepsvormende activiteiten te doen.

Natuurlijk starten we ook met het programma voor taal, rekenen, spelling, begrijpend lezen etc.

Rekenen:

We beginnen in blok 1 met  het herhalen van een aantal doelen die we in groep 5 hebben geleerd:

• optellen en aftrekken tot 1000. Ook cijferend, dus onder elkaar en met “lenen bij de buren”;
  • we herhalen rekenen met de lengtematen meter, decimeter, centimeter en millimeter;
  • we herhalen meten met kilogram, gram en milligram;
  • we herhalen rekenen met inhoudsmaten;
  • we herhalen vermenigvuldigen en delen zoals 6 x 24 en 210:7;
  • we herhalen rekenen met tijd; zowel analoog als digitaal.

Spelling:

De komende periode gaan we met de volgende doelen aan de gang

• woorden met ng;
  • woorden met nk;
  • woorden met cht;
  • woorden met ei;
  • woorden met ij.

Taal:

Bij taal frissen we de eerste week de boel weer even op.

Daarna starten we met de volgende doelen:

• We leren verschillende woordsoorten benoemen in een zin;
  • We leren wat een stam van het werkwoord is;
  • We leren wat de persoonsvorm is en hoe je die kunt vinden met de vraagproef;
  • We leren wanneer je een dubbele punt in een zin gebruikt.

Begrijpend lezen:

Atlantis staat in het teken van ontdekkingsreizen; de Vikingen, Marco Polo, Columbus, Vespucci, VOC, Humboldt en Darwin komen allemaal langs in de verhalen.

SCHOOLREISJE:
We mogen weer! Groep 5 en 6 gaan dinsdag 13 september a.s. op schoolreis naar het Avonturenpark Hellendoorn.
Nadere info over de dag ontvangt u binnenkort per mail.

A.s. maandag is de algemene ouderavond. Voor de groepen 1, 4, 6 en 7 van 18.00 – 19.00 uur en voor de groepen 2, 3, 5, 8 van 19.00 – 20.00 uur.