dinsdag 27 september 2022

Inmiddels zijn we ruim 5 weken onderweg en is iedereen gewend aan het leren en werken in groep 7. We hebben al huiswerk gemaakt, toetsen geleerd en de meeste kinderen gebruiken hun agenda al goed. We doen kleine spelletjes tussendoor, we oefenen met samenwerken en hebben al ICT-les gehad van meester Jan. Daar hebben we geleerd hoe we in classroom documenten en presentaties kunnen maken en opslaan. In november doen we ook mee aan Mediamasters om helemaal mediawijs te worden.

Ook hebben we een ” penvriendschool” uit Zoetermeer. Wij hebben de eerste brief geschreven en wachten met smart totdat ze terug schrijven.

Het spelling- en taalthema gaat over vrije tijd.
We leren hier passende woordenschat bij.
Daarbij leren we bij taal om een werkwoord te vervoegen, over het onderwerp, voorzetseluitdrukkingen en het verschil tussen een formele en informele zin.
Bij spelling oefenen we daarbij verder met de werkwoorden. Ook leren we over worden met -isch, au/ou en c.
We hebben het dan over woorden als elektrisch, pauw en cijfer of insect.

De rekenmethode is een mooie uitdaging.
We gaan aan de slag met ongelijknamige breuken, schaal en metriek stelsel en het delen met breuken. Daarbij is het handig dat de kinderen het metriek stelsel goed kennen. We hebben gemerkt dat dat nog niet bij iedereen het geval is. Misschien kunt u daar thuis ook nog even mee oefenen?

Bij de lessen van Atlantis komen we steeds meer te weten over verdwenen beschavingen.
We hebben al gelezen en geleerd over de Soemeriërs, de Indus, Nubiërs en de Minoërs.
De komende 3 weken leren we over een aantal andere verdwenen beschavingen. Daarna sluiten we het thema af met een toets.
In iedere les zit ook een leesdoel, zodat we de tekst goed leren lezen.

Ons IPC-thema: Nederland wordt Nederland komt in de laatste fase. Hierin onderzoeken en leren we over slavernij en leggen we verbanden met plekken over de hele wereld. Onze afsluiting is op vrijdag 14 oktober vanaf 14.00 uur.

Wij hopen u dan te zien!