donderdag 22 december 2022

En dan is het alweer bijna Kerstvakantie. Gisteren hebben we met elkaar genoten van een heerlijk kerstdiner. In de klas was het heel gezellig met de kinderen. Wat zag iedereen er mooi uit. Ook buiten hadden de ouders het prima naar hun zin. Er is een mooi bedrag opgehaald voor Stichting Gewoon Gegund. Kortom, een heel fijn Kerstfeest Bedankt ouders en kinderen voor alle lekkere hapjes en hulp om dit mogelijk te maken!

Wat hebben we al veel geleerd en gedaan dit schooljaar.

Met IPC hebben we ons verdiept in de ‘Voortrekkers van verandering’. We weten nu welke verschillende staatsvormen er zijn, welke kwaliteiten een goede leider moet bezitten en hoe revoluties in het verleden van invloed zijn geweest op veranderingen. Ook kunnen we uitleggen hoe de oorlog in de Oekraïne is ontstaan en welke gevolgen deze heeft voor het leven in Nederland. De klas heeft een bezoek gebracht aan de gemeenteraad en hebben kunnen ervaren hoe het voelt om op de plek van de burgemeester of wethouder te zitten.

Na de vakantie starten we met het thema “hier en nu, daar en toen”. Dit thema gaat over andere culturen. We zouden het leuk vinden als er ouders zijn die wat willen vertellen over hun ervaring in een andere land/andere cultuur.

De doelen waar we aan gaan werken zijn:

• Ik kan geografische termen gebruiken om een omgeving te beschrijven en uit te leggen;
  • Ik kan bewijs verzamelen en vastleggen om aardrijkskundige vragen te beantwoorden;
  • Ik kan redenen voor en gevolgen van historische gebeurtenissen, situaties en veranderingen uit de behandelde perioden aangeven en beschrijven;
  • Ik kan aangeven hoe het leven van mensen in het ene land of die ene groep wordt beïnvloed door de activiteiten van andere landen of groepen.

Met Atlantis zijn we aangekomen bij de laatste twee weken van het thema “Tussen de sterren, het heelal”. Daarna sluiten we dit thema af met een toets.

De doelen die na de vakantie nog aan bod komen zijn:

• Ik kan teksten met woorden met oei, ooi, aai, ii en y vloeiend lezen;
  • Ik kan mijn mening geven over kinderboeken-top-10’s;
  • Ik kan iets vertellen over informatieve boeken over de ruimte;
  • Ik kan herkennen vanuit welk perspectief de tekst geschreven is;
  • Ik kan vertellen over onderzoek met ruimtesondes en ruimtetelescopen en naar leven op andere planeten.

Ook thema 4 van spelling is bijna klaar. Na de vakantie oefenen we nog even met de doelen van dit thema en dan sluiten we af met een woorden- en werkwoordendictee. De doelen die getoetst worden zijn:

• Onveranderlijke woorden: hoofdletters (Nederland), woorden met -heid en -teit (snelheid/majesteit) en woorden met ‘-ge- die klinkt als /zje/ (garage);
  • Werkwoorden: andere-klankwerkwoorden in de verleden tijd.

Tot slot wordt thema 4 van taal na de vakantie afgesloten. In de toets die daarop volgt laten de kinderen zien in hoeverre zij de themawoorden en doelen taal verkennen beheersen:

• Ik kan in een zin het gezegde en het lijdend voorwerp benoemen;
  • Ik weet wat bepalingen zijn en kan bepalingen van tijd en plaats herkennen en benoemen in een zin;
  • Ik kan in een zin een zelfstandig werkwoord en een hulpwerkwoord binnen het gezegde herkennen en benoemen;
  • Ik weet wat beeldspraak is.

Maar nu gaan we eerst genieten van de vakantie. Fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuw jaar gewenst!