donderdag 30 maart 2023

We zijn gestart met het project “Apentrots”. De gastles ging over gezonde voeding. De kinderen hebben een bewegingsles gehad waarin ze meer geleerd hebben over apensoorten en hoe ze bewegen.
Het project wordt afgesloten met een bezoek aan de Apenheul op donderdag 20 april a.s.

Het theoretisch verkeersexamen was pittig dit jaar. Gelukkig zijn de meeste kinderen wel in één keer geslaagd.
En degene die het nog niet gehaald hebben, proberen het gewoon nog een keer.

Gisteren hebben veel kinderen uit de klas meegedaan met het schoolvoetbaltoernooi.
Het was een leuke, gezellige en sportieve middag.
Het meidenteam is misschien door naar de volgende ronde, dat hangt af van de wedstrijden die volgende week gespeeld worden.
Het jongensteam vaan groep 7 is helaas niet door.

Rekenen
Blok 6 loopt al weer op z’n einde. In dit blok leren we:
– vermenigvuldigen met 10 en delen door 10;
– cijferend delen met een decimaal getal als uitkomst;
– het gemiddelde berekenen;
– inhoud berekenen en inhoudsmaten omrekenen.

Na Pasen maken de kinderen de toets en starten we met blok 7!

Atlantis
We werken aan het thema ‘Natuur op microniveau’. Hierbij hebben we het boek ‘Achtste-groepers huilen niet’ voorgelezen. Wat een indrukwekkend verhaal. Volgende week doen we de laatste lessen van dit thema. We leren teksten met Engelse leenwoorden vloeiend lezen, voorwaarden in een tekst herkennen en iets vertellen over kunststoffen. Na Pasen zullen ook de doelen van dit blok getoetst worden en starten we met het laatste thema van dit schooljaar.

Spelling
Met spelling zitten we halverwege thema 6. De kinderen leren correct schrijven:
– woorden met open lettergreep en woorden met een verdubbeling van medeklinker (jager, bakker);
– het voltooid deelwoord van zelfde-klankwerkwoorden;
– woorden met een c die klinkt als een /k/ of /s/ (cijfer, insect);
– woorden met een eind -d (hond).

Taal
Ook met taal zijn we op de helft van thema 6. We leren:
– de betekenis van woorden die horen bij het thema ‘andere talen’;
– een dialoog schrijven;
– het meewerkend voorwerp herkennen en benoemen in een zin;
– dat zinnen soms dubbelzinnig kunnen zijn. De kinderen herkennen ambigu taalgebruik;
– hoofdvormen van een werkwoord;
– persoonlijke voornaamwoorden.