donderdag 10 maart 2022

Wat fijn om te zien dat na de voorjaarsvakantie veel kinderen met een bruin gekleurd gezicht weer op school kwamen. Veel fijne vakantieverhalen hebben wij gehoord. Nu gaan we ons opmaken voor de laatste periode in groep 8. In die laatste periode komen er veel leuke activiteiten aan bod. Hier een paar voorbeelden: schoolvoetbal (30 maart), het kiezen van een musical en je daarvoor inlezen en een rol oefenen, voorbereidingen treffen voor het kamp, een afsluiting met ouders voor IPC, Kruisjesdal 13 april enz. Fijn dat we weer mooie plannen kunnen maken en dat ouders hierbij aanwezig mogen zijn.

De aankomende periode gaan we werken aan de volgende doelen:

Rekenen: Blok 5 (rekenen en  kunst)

• We leren werken met verschillende soorten symmetrie;
  • We leren hoe we tekenen met een passer en een liniaal;
  • we leren hoe we figuren moeten vergroten en verkleinen;
  • we leren hoe verschillende motieven in elkaar zitten en welke verhoudingen de verschillende kleuren hebben;
  • we leren kritisch te kijken naar grafieken en hieruit de juiste informatie te halen.

Taal: thema 6 (Media)

• we leren en oefenen nog een keertje met de bedrijvende en lijdende vorm;
  • we schrijven een recensie;
  • we leren persoonlijke voornaamwoorden op de juiste manier te gebruiken;
  • we oefenen met de doelen voordat we de toets gaan maken.

Spelling: thema 6 (media)

• woorden met ei/ij;
  • voltooid deelwoord van onregelmatige woorden, zoals bakken, hebben;
  • woorden met au/ou;
  • samengestelde woorden met twee verledentijdsvormen, zoals overkomen, voorspellen.

Atlantis: blok 3 (een razendsnel regelcentrum, ons brein)

• we leren teksten met uw vloeiend te lezen;
  • we leren hoe we een tekst studerend lezen;
  • we leren teksten met leenwoorden vloeiend te lezen;
  • we kunnen iets vertellen over wat we gelezen hebben/ geleerd hebben over het menselijk lichaam.

Bij IPC starten we met een nieuwe unit. We gaan werken aan de unit, ‘wat als het jou overkomt”.

In deze unit gaan we kijken naar:

• Tweede Wereldoorlog;
  • onafhankelijkheid Indonesië;
  • blauwhelmen van de Verenigde Naties.

We starten maandag met het “startpunt” van dit thema. Hiervoor krijgen we een gastspreker op bezoek. We zijn benieuwd wat de leerlingen hiervan gaan vinden.