donderdag 22 september 2022

Alweer 5 weken zitten we in groep 8.

De eerste toetsen zijn gemaakt! Het tempo wordt steeds hoger, het werk ziet er steeds netter uit en de kinderen wennen eraan dat ze in groep 8 zitten.

Op dinsdag 11 oktober is de voorlichtingsavond van de VO scholen. Deze avond vindt plaats op het Walterbosch. Wij gaan ervan uit dat iedereen hierbij aanwezig is!

De eerste blokken hebben we inmiddels afgesloten. De komende periode gaan we in de verschillende vakken werken aan de volgende doelen.

Bij rekenen starten we in blok 1. Het eerste blok is een herhaling vanuit groep 7. Dit komt omdat wij eerst het rekenen van groep 7 hebben afgemaakt. Daar zit belangrijke stof in die we dit jaar hard nodig hebben, namelijk de procenten.

We werken aan de volgende onderdelen:
metriek stelsel, breuken, procenten en tijd.

Voor taal gaan we werken aan het thema “vrienden”.

De volgende doelen komen hierin aan bod:

• we leren wat inhoudswoorden zijn. denk hierbij aan werkwoorden, zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden;
  • we oefenen met het onderwerp, meewerkend voorwerp en lijdend voorwerp;
  • we leren wat schrijftaalwoorden zijn;
  • we leren de themawoorden die bij de verhalen horen.

Voor spelling werken we ook aan het thema “vrienden”

De volgende doelen komen aan bod:

• we leren hoe we samenstellingen schrijven met -en- ,  -e- en met -s-
  • we oefenen verder met het bijvoegelijk gebruikt voltooiddeelwoord
  • we leren de dubbele betekenissen van de bijvoegelijk gebruikt voltooiddeelwoorden

Met IPC werken we nog verder aan het thema “Nederland wordt Nederland”.  Vorige week hadden wij een ontzettend leuke gastles van Paleis ’t Loo. Hier zijn de kinderen nog meer te weten gekomen over het ontstaan van Nederland.

De kinderen krijgen elke donderdag een Grej of the Day mee. Misschien heeft u al moeten meedenken over het raadsel. Zo niet, misschien kunt u uw kind iets vragen over de achterkant van de maan? of het grootste feest ter wereld?