donderdag 24 augustus 2023

De start van het laatste schooljaar is ingegaan en de eerste week zit er bijna op. Wat gaan wij de aankomende periode in groep 8 doen?

Rekenen
Wij zijn bezig met het laatste blok van groep 7. Hierbij leren wij informatie aflezen en interpreteren bij lijngrafieken en het cijferend delen en rekenen met percentages komen aan bod.
Na de afronding van dit blok gaan wij door met de lesstof van groep 8. Daarin gaan wij van start met het hoofdrekenen met de voorrangsregels en het cijferend rekenen. Ook zullen lengtematen, inhoudsmaten, gewicht en oppervlakte aan bod komen.

Taal en spelling
Bij taal en spelling staat het onderwerp “politiek” centraal. Met taal zijn we bezig met een zin redekundig ontleden op het onderwerp, gezegde en bepaling(en). Ook leren we wat contaminaties zijn, achterhalen wat de betekenis van een onbekend woord is en bijvoeglijke naamwoorden van voltooide deelwoorden afleiden.

Bij spelling gaan we bezig met de categorieën; Engelse en Franse leenwoorden, voltooid deelwoord van andere en zelfde klankwerkwoorden, woorden met een y en woorden met een c.

Atlantis
Atlantis staat in het teken van “Een eindeloos eilandenrijk” en wel Indonesië. Hoe werd Indonesië onafhankelijk en wat zijn daar de gevolgen van, wat is een beschouwing, we oefenen met het lezen van woorden met een achtervoegsel, open lettergreep en woorden met een voorvoegsel. Het boek “De strijd van Dasar”, is het voorleesboek die bij dit onderwerp centraal staat. Na dit voorleesboek gaan wij door met het boek “Rood kleurde rivier”. Beiden zijn boeken waarin er teruggeblikt wordt op de geschiedeniscanon van Nederland.

IPC
“Nederland Waterland”. In deze unit gaat het specifiek over Nederland en dan met name over de manier waarop er in Nederland wordt omgegaan met de dreiging van het water vanuit de zee. De kinderen leren over de verschillende maatregelen die in ons land werden en worden genomen om bebouwing mogelijk te maken en veilig te stellen zelfs in gebieden die bedreigd worden door de zee en hoe er land is gecreëerd in gebieden waar vroeger alleen maar water was.

Engels
Weather and seasons is het thema waar wij bij Engels mee bezig gaan.