donderdag 15 februari 2024

De doorstroomtoets is door iedereen gemaakt, alles is digitaal ingeleverd en nu is het wachten op de uitslag. Daarna start het aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Zo zit je aan het begin van groep 8 en zo zijn we al ruim over de helft heen. Na de vakantie gaan we starten met het uitzoeken van een musical. Wat wordt de musical die wij dit jaar zullen opvoeren en uiteraard audities doen zodat de kinderen voor de meivakantie weten wat hun rol is. Een leuke en bijzondere tijd, zeker omdat dit het laatste jaar van de basisschool is.

Naast de leuke dingen, zijn wij uiteraard nog druk bezig met de methodes. De methodes zijn nog niet afgerond, dus het werken in de klas gaat uiteraard ook gewoon door.
Met het rekenen gaan wij na de vakantie verder met het thema “Rekenen en kunst”. We kijken naar de symmetrie in een figuur, kleurgebruik, verhoudingen, percentages, tekenen met een passer en liniaal, vergroten en verkleinen figuren en kijken kritisch naar grafieken. Na dit thema gaan wij van starten met het thema “Rekenen en techniek”.

Bij taal zijn wij van start gegaan met het thema “Media”. Onderdelen die in dit thema aan bod komen, zijn;
– Bedrijvende en lijdende zinnen;
– Recensies schrijven;
– Persoonlijke voornaamwoorden;
– Mindmap;
– Nieuwbericht schrijven.

Na dit thema gaan wij van start met het thema “Verschillen”.

Bij spelling oefenen wij met de volgende onderdelen:
– ei/ij woorden;
– au/ou woorden;
– Voltooid deelwoord van onregelmatige werkwoorden;
– Samengestelde werkwoorden met verschil van accent en betekenis;
– Werkwoorden met twee verledentijdsvormen of twee homofonen correct schrijven;
– ch/cht woorden.

Bij Atlantis komen wij bij de laatste weken van het derde blok aan. Het blok gaat over “Een razendsnel regelcentrum”. We gaan het na de vakantie hebben over ons evenwichtsorgaan, straal van aandacht en kostbare clicks, slapen en slaapproblemen, groei en ontwikkeling, het brein; babybrein, peuterbrein, tienerbrein en volwassen brein, hersenen verschillen, ontwikkelen van talenten en je hersenen in topvorm houden en beschermen. Daarnaast lezen wij uit het voorleesboek “Alaska”. Een boek wat over een jongen gaat die epileptische aanvallen krijgt. Deze jongen wil graag “normaal” zijn, maar door zijn epilepsie mag hij geen trap lopen, moet hij met de lift, moet hij een helm dragen, heeft hij een hulphond, alles wat hij niet wil. Een indrukwekkend boek en een kijkje in het leven van een leerling in de eerste klas van het voortgezet onderwijs.

Bij IPC starten wij na de vakantie met het thema “Wat als het jou overkomt?
Een ruzie is een strijd tussen mensen. Ze doen boos en vervelend tegen elkaar en hebben sterke negatieve gevoelens voor die ander. Dit gebeurt eveneens tussen twee of meer landen. Als de ruzie niet op een vreedzame manier kan worden opgelost, mondt het uit in een oorlog. Oorlog is van alle tijden. Altijd zijn er vechtersbazen die de strijd beginnen, slachtoffers die onwillig bij het gevecht worden betrokken, mensen die worden verdreven, personen en landen die willen helpen, etc. In deze unit gaan de kinderen onderzoek doen naar verschillende rollen van Nederland tijdens oorlogen en gevechten in de 20ste eeuw: het slachtoffer tijdens de Tweede Wereldoorlog, de agressor in de strijd om onafhankelijkheid van Indonesië en de scheidsrechter tijdens de burgeroorlog in Joegoslavië.