donderdag 25 april 2024

De laatste weken van groep 8 komen er na de meivakantie aan. Nog 9 weken en dan zit het schooljaar er op.. Het kamp komt steeds dichterbij, nog een paar weekjes en dan op naar Ameland! Ook met de musical zijn we van start gegaan. De rollen zijn verdeelt, de outfits die de kinderen moeten regelen uitgedeeld en nu oefenen, oefenen, oefenen. De tekst oefenen, wanneer ben je aan de beurt, wie is er voor jou, maar ook het oefenen van de liedjes en de dansjes die hierbij horen. Het is leuk om te zien hoe sommige kinderen zich al volledig overgeven aan hun rol.

Naast de leuke dingen werken wij de aankomende periode rustig de boeken en werkboeken uit.
Met het rekenen zijn wij aangekomen bij blok 7. In dit blok gaan wij het hebben over rekenen en de natuur. Gemiddeldes berekenen, afmetingen en gewichten van mensen en dieren, oppervlaktes bepalen en berekenen, tabellen en grafieken maken en aflezen, rekenen met decimale getallen, hoeveel ruimte heeft een dier nodig, samengestelde eenheden, hoe snel zijn dieren en systematisch gegevens opschrijven. We richten ons volledig op de natuur en de dieren hierbij.

Met taal en spelling staat het onderwerp “Andere wereld” centraal. We herhalen veel onderwerpen en categorieën en blijven de vaardigheden goed inoefenen.

Bij Atlantis zijn wij aangekomen bij het laatste thema; In de schijnwerpers. Dit thema sluit mooi aan bij de musical. Veel teksten gaan over musicals, geloofwaardigheid, wanneer is een bron betrouwbaar, hoe gaan musicalaudities, hoe wordt een choreografie bedacht en hoe repeteren ze dit, wat doet een decor- en kostuumontwerper, hoe worden mensen verleid om een theaterkaartje te kopen en wat gebeurt er tussen twee voorstellingen. We lezen uit het voorleesboek: De balletschoenen van Aya. Een boek over een meisje wat samen met haar moeder en broertje gevlucht is voor de oorlog in Syrië. Onderweg is ze haar vader kwijtgeraakt en ze weet niet of ze hem ooit nog terug zal zien. Aya wil graag een ballerina worden, maar met het verblijf in het asielzoekerscentrum, lijkt deze droom verder weg dan ooit. Zal het haar ooit lukken om hierin door te breken?

Bij IPC gaan we na de meivakantie van start met het thema “Opgroeien”. Als we opgroeien, verandert ons lichaam. We moeten ons lichaam en de veranderingen, zowel aan de binnen- als buitenkant, begrijpen als we ons willen voorbereiden op volwassenheid. Bij Engels gaan wij het hebben over het thema Health.

Een leuke, gezellige en drukke periode die er aan komt. Voor nu eerst een hele fijne vakantie gewenst!