Herdenking kruisjesdal woensdag 13 april 2022

maandag 28 maart 2022

De Parkenschool heeft de zorg voor het oorlogsmonument “Kruisjesdal”  in Hoog-Soeren. Het monument bestaat uit een kleine gedenksteen en een grotere met daarop de namen van de mensen die op 12 en 13 april 1945, een paar dagen vóór de bevrijding van Apeldoorn, door de Duitsers zijn gefusilleerd. In april 1986 adopteerden de leerlingen van de toenmalige groep 7 van de Parkenschool het monument.

Elk jaar vindt deze symbolische overdracht plaats van de kinderen van groep 8, aan de kinderen van groep 7. Er wordt een waardig en officieel karakter aan deze overdracht gegeven door een kleine plechtigheid bij het monument, die vergezeld gaat van een kranslegging door de leerlingen en het voordragen van  gedichten.  Na het spelen van de ‘last post’ en één minuut stilte leggen 2 leerlingen  samen met de burgemeester een bloemstuk bij het monument. Alle andere kinderen uit de groepen 7 en 8 leggen daarna een witte roos bij het monument. Als de nabestaanden ook hun dierbaren hebben herdacht wordt het Wilhelmus gespeeld en zingen we samen het eerste en zesde couplet.

In de weken voor de herdenking wordt er op school uitgebreid aandacht besteed aan de WOII en schrijven we gedichten.