IPC Groep 3

maandag 21 juni 2021

In groep 3 wordt gewerkt aan de unit gebouwen. Wat hebben we al een hoop geleerd over gebouwen en constructies! De juf begon met een grapje. Ze had een kaartenhuis gebouwd en de kinderen moesten deze proberen na te maken. De juf had er alleen niet bij verteld dat zij de kaarten aan elkaar had geplakt… De kinderen hebben tijdens dit startpunt al direct het belang van cement/materiaal om een gebouw/constructie overeind te houden geleerd.

We hebben het al gehad over stevige en zwakke constructies, verschillende doeleinden van gebouwen/constructies en over gebouwen/constructies van vroeger tot nu. De kinderen hebben hun eigen huizen en tuinen met elkaar vergeleken. Wat is er hetzelfde aan de huizen en wat is er anders? Met deze informatie in hun achterhoofd hebben zij hun ideale leefomgeving ontworpen.

Ook het thema muziek is aan bod gekomen. De kinderen hebben een spannend liedje geleerd over spoken in huis. Veel ouders van groep 3 zullen dit lied thuis wel hebben gehoord.

Bij kunstzinnige vorming hebben de kinderen een bouwplan uitgewerkt die zij daarna zelf moesten uitvoeren. Dat is lastig! Komende week gaan wij onze eigen straat ontwerpen met huizen van klei. Dit wordt vast net zo divers als de huizen waar de kinderen zelf in wonen.