Leren en toetsen

donderdag 3 februari 2022

Beste ouders en verzorgers,

In deze onrustige tijd, krijgt leren een andere betekenis. Als het gaat om ontwikkelen van flexibiliteit en veerkracht is dit een hele leerzame periode, maar bij het gebrek aan continuïteit kan het verwerven van cognitieve vaardigheden iets langer duren. De cito-toetsen die jaarlijks afgenomen worden in januari zullen een beeld geven van de niveaus op dit moment, maar in mindere mate van wat kinderen moeten kunnen. Als je het positief bekijkt, is het mooi dat we de citotoetsen nu afnemen. We krijgen een beeld van hoe de school, de jaargroepen en de individuele leerlingen ervoor staan en dat geeft ons houvast bij het inrichten van het onderwijs in de komende maanden. Ook de extra ondersteuning kan opnieuw vorm gegeven worden met deze data als basis. Omdat het afnemen van de toetsen voor de verschillende vakken (begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen) veel meer tijd en organisatie vraagt dan normaal, aangezien leerkrachten en leerlingen regelmatig thuis komen te zitten, kan het zijn dat de rapporten pas iets later ingevuld kunnen worden. We moeten met het team kijken wat haalbaar is. Het streven is om de rapporten in ieder geval voor de voorjaarsvakantie mee te geven, maar bij deze vertraging, zullen de gesprekken over de rapporten ook opgeschoven worden. U ontvangt hierover volgende week een bericht. Ook hierbij wil ik u alvast bedanken voor het begrip. Bij alle wijzigingen in het rooster en verzoeken om thuis uw kind op te vangen heeft u zich keer op keer begripvol getoond en uw complimenten uitgesproken voor de inzet van het team. Bij dezen wil ik u ook een groot compliment maken voor het incasseren van vervelende boodschappen, het omgooien van uw eigen agenda en het begeleiden van het thuisonderwijs. We kunnen met recht zeggen dat we samen alles in het werk gesteld hebben om de kinderen door te laten leren en daar mogen we trots op zijn.

Op naar rustiger tijden!

Inge Schoonderwoerd