Start van groep 5!

donderdag 24 augustus 2023

Eerst een bericht van juf Marieke:

Hallo allemaal,
Graag stel ik mezelf even voor. Ik ben Marieke en ik studeer aan de Hogeschool KPZ in Zwolle. Hier doe ik de pabo en nu zit ik in mijn laatste jaar. Dit schooljaar sta ik op donderdag en vrijdag voor groep 5. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!
Wat gaan we aankomende periode allemaal leren in groep 5?

Bij rekenen herhalen we eerst wat we hebben geleerd in groep 4. We herhalen het rijgend optellen en aftrekken tot 100, het rekenen met m, dm, cm, l, dl, cl en kg, de tafels van 1 t/m 10, en het rekenen met de analoge en digitale klok, de kalender en euromunten en eurobiljetten. Daarna gaan we starten met een nieuw blok. Hierin leren we rijgend optellen en aftrekken tot 1000, en geldbedragen afronden en inwisselen en gepast betalen en wisselgeld berekenen.

Bij taal en spelling in het thema Regels. We herhalen en leren de spellingregels bij woorden met -ng/-nk, eer/oor/eur, en aai/ooi/oei. We herhalen de alfabetische volgorde bij taal en breiden deze uit. Daarnaast komen onder andere de woordsoorten werkwoorden, zelfstandige naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden aan bod.

Bij Atlantis is het thema Over de grens. We gaan lezen en leren over andere landen gedurende 8 weken. Het leesboek bij dit thema is Zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom van Bette Westera. De kinderen lezen daarnaast ook vier dagen in de week een kwartier zelf in een eigen leesboek in de klas.

Het IPC thema waar wij aan gaan werken is Jong en oud. Wie we ook zijn, we hebben allemaal één ding gemeen: we worden elke dag ouder. Dankzij de groeiende kennis over gezondheid en de vooruitgang in de wetenschap en medische zorg leven de meeste mensen nu langer dan ooit tevoren. Maar we hebben ook onze verantwoordelijkheden. We moeten niet alleen goed voor onszelf zorgen en zowel lichamelijk als geestelijk fit en gezond blijven, we hebben ook verantwoordelijkheden ten opzichte van anderen. We moeten voor anderen zorgen, ze respecteren en waarderen, ongeacht hun leeftijd. In dit thema komt dit allemaal aan bod. Dit thema is gekoppeld aan ons Engels thema Time.

In Parro zult u wekelijks van ons een bericht zien waarin we terugkijken op de week.